MI Center – Den Motiverende Samtale

Kursus for afdelingen

Varighed
4 dage
Tid
Datoer aftales med Jer
Sted
Vi kommer til Jer
Pris

kr. 64.000,00 inkl. moms

Antal ledige pladser: 24

Kursus for afdelingen

Nogle af fordelene ved et arbejdsplads-kursus er, at vi kan målrette og skræddersy indholdet, så det tager udgangspunkt i jeres specifikke ønsker og mål.

På grunduddannelsen får alle medarbejdere et indgående kendskab til samtalemetoden MI, og I får et fælles fagligt sprog og et evidensbaseret fundament, for forandringsskabende samtaler.

Hvordan foregår et kursus?

Grunduddannelsen varer 4 dage, og er opdelt i 2 moduler, af hver 2 dages varighed.

Vi planlægger kursus-dagene i samarbejde med jer. Vi anbefaler at der er 3 ugers mellemrum mellem modul 1 og 2, da det sikrer at medarbejderne får tid til at træne metoden i praksis mellem kursus-dagene.

Hvor foregår kursus?

Kursus foregår hos jer, – medmindre I ønsker at vi skal stå for det.

Hvor mange må vi være?

På grunduddannelsen anbefaler vi et max på 25 deltagere, for at sikre kvalitet og læringsudbytte.

Pris: 64.000 kr. ekskl. moms

Prisen er inkl. transport ved brofaste forbindelser, og inkl. kursusmaterialer

Undervisere:

Peter Brolund

Assisterende undervisere ved større forløb: Sine Møller og Søren Ulriksen

Indhold på Grunduddannelsen:

Modul 1: (2 dage) – De relationelle faktorer i MI-samtalen

Ambivalens – en del af menneskets natur (En styrke – og sommetider også en udfordring)

Forskellige grader af forandringsparathed – Introduktion til Ø-modellen

Ambivalens aktiverer rådgiverens Fixe-refleks, – og forandringen udebliver

Kunsten, at give råd og vejledning, – uden at overtale (UTU – modellen)

MI – Et paradigmeskifte i samtaler om forandring og vækst – en neurovidenskabelig forståelse

Præsentation af 8 karaktertræk, som styrker kvaliteten og effekten af dine forandringsskabende samtaler

Introduktion til de 4 spørge- og lyttefærdigheder i MI (Åbne spørgsmål – Reflekterende lytning, Anerkendelse og Opsummeringer)

Introduktion til MI-samtalens 2 første opgaver, kendt som Engagering og fokusering

Modul 2: (2 dage) – De metodiske faktorer i MI-samtalen

At lytte og forstå klientens dilemma – (uden at dømme)

At være i stand til at genkende klientens sprog (status quo- og forandringsudsagn)

Introduktion til MI-samtalens 2 næste opgaver, kendt som Frembringelse af forandringsudsagn og Planlægning

At frembringe forandringsudsagn, og respondere på forandringsudsagn, på en måde der styrker disse.

At respondere på vrede og frustration fra klienten på en måde der dæmper og nedtrapper konfliktniveauet

At være klientens vikarierende håb i en vanskelig tid, – med fokus på at frembringe og styrke håb

At samarbejde med klienten om mulighederne for at tage skridt i retning af en forandring

Implementering af MI (Kollegiale læringsfællesskaber og træning i det daglige)

Vil du vide mere om Grunduddannelsen i MI, eller ønsker du at tilmelde dig eller kollegaer fra din afdeling, så er du altid velkommen til at kontakte mig på mail: Info@micenter.dk eller på tlf. 22480656