Nogle af fordelene ved et arbejdsplads-kursus er, at vi kan målrette og skræddersy indholdet, så det tager udgangspunkt i jeres specifikke ønsker og mål.
På grunduddannelsen får alle medarbejdere et indgående kendskab til samtalemetoden MI, og I får et fælles fagligt sprog og et evidensbaseret fundament, for forandringsskabende samtaler.
Hvordan foregår et kursus?
Grunduddannelsen varer 4 dage, og er opdelt i 2 moduler, af hver 2 dages varighed.
Vi planlægger kursus-dagene i samarbejde med jer. Vi anbefaler dog, at der er 3 ugers mellemrum mellem modul 1 og 2, da det sikrer at medarbejderne får god tid til at træne metoden i praksis mellem kursus-dagene.
Hvor foregår kursus?
Et arbejdspladskursus foregår hos Jer, – eller på en lokation som I anviser.
Hvor mange må vi være?
På grunduddannelsen anbefaler vi et max på 25 deltagere, for at sikre kvalitet og læringsudbytte.
Pris:
Den samlede pris er 64.000 kr. ekskl. moms for 4 kursusdage
Prisen er inkl. transport ved brofaste forbindelser, og inkl. kursusmaterialer
Undervisere:
Peter Brolund
Assisterende undervisere ved større forløb: Sine Møller og Søren Ulriksen
Indhold på Grunduddannelsen:
Modul 1: (2 dage) – De relationelle faktorer i MI-samtalen
Ambivalens – en del af menneskets natur (En styrke – og sommetider også en udfordring)
Forskellige grader af forandringsparathed – Introduktion til Ø-modellen
Ambivalens aktiverer rådgiverens Fixe-refleks, – og forandringen udebliver
Kunsten, at give råd og vejledning, – uden at overtale (UTU – modellen)
MI – Et paradigmeskifte i samtaler om forandring og vækst – en neurovidenskabelig forståelse
Præsentation af 8 karaktertræk, som styrker kvaliteten og effekten af dine forandringsskabende samtaler
Introduktion til de 4 spørge- og lyttefærdigheder i MI (Åbne spørgsmål – Reflekterende lytning, Anerkendelse og Opsummeringer)
Introduktion til MI-samtalens 2 første opgaver, kendt som Engagering og fokusering
Modul 2: (2 dage) – De metodiske faktorer i MI-samtalen
At lytte og forstå klientens dilemma – (uden at dømme)
At være i stand til at genkende klientens sprog (status quo- og forandringsudsagn)
Introduktion til MI-samtalens 2 næste opgaver, kendt som Frembringelse af forandringsudsagn og Planlægning
At frembringe forandringsudsagn, og respondere på forandringsudsagn, på en måde der styrker disse.
At respondere på vrede og frustration fra klienten på en måde der dæmper og nedtrapper konfliktniveauet
At være klientens vikarierende håb i en vanskelig tid, – med fokus på at frembringe og styrke håb
At samarbejde med klienten om mulighederne for at tage skridt i retning af en forandring
Implementering af MI (Kollegiale læringsfællesskaber og træning i det daglige)
Vil du vide mere om Grunduddannelsen i MI, eller ønsker du at tilmelde dig eller kollegaer fra din afdeling, så er du altid velkommen til at kontakte mig på mail: Info@micenter.dk eller på tlf. 22480656