Du kender det måske fra dig selv. En bekendt fortæller dig om en problemstilling, og imens du sidder og lytter, så glider din opmærksomhed stille og roligt over i løsnings-mode. Du venter måske høfligt til din ven tier stille, eller til du mener du har forstået problemet, og siger måske så en af følgende fraser:
“Jeg synes du skulle…”
“hvad med at du…”
“Jeg kender én, der kan hjælpe… Et godt råd til dig ville være…” osv.
Denne hjælpe- eller Ordne-refleks er helt ok at benytte, hvis personen rent faktisk bare har et ønske om at få et godt råd.
Men hvis problemstillingen handler om personlig forandring, – og hvis du sidder overfor et menneske som oprigtigt er i tvivl – hvor der er fordele både ved forandring og status quo – da vil dine løsningsforslag – i langt de fleste tilfælde føre til, at personen forsvarer den ”modsatte position”. Det er simpelthen en del af ambivalensens natur, – og i dine forsøg på at overtale personen til forandring, vil du i stedet opleve at personen taler sig selv længere og længere væk fra forandring.
Hvorfor aktiveres vores ordne-refleks så let?
Ifølge psykologerne William Miller og Stephen Rollnick skyldes det, at vi alle er sårbare over for vores indre “ordne-refleks”, som aktiveres af et brændende ønske om at hjælpe den anden.
Men er det så slemt at få gode råd – og er det så slemt at blive hjulpet?
Nej. Det er kun et problem hvis den du vil rådgive, er i tvivl om, hvorvidt han / hun skal forandre eller ej. I disse situationer vil en tilsidesættelse af ordnerefleksen være meget mere hjælpsom, og det er bl.a. her samtalemetoden: Den Motiverende Samtale (MI) vil gøre en kæmpe forskel.
Nogle gange forventer vi faktisk bare at blive fikset. Nogle gange efterspørger vi et råd, og nogle gange skal vi vises vejen, for at komme rigtigt i mål.
Som ven, rådgiver, vejleder, behandler eller leder, skal du fortsat kunne bringe din viden og din erfaring i spil – men i de rette situationer og på de rette tidspunkter. Det er svært at parkere ordne-refleksen og tendensen til at give andre råd, men det er afgørende for samtalens kvalitet og effektivitet – i visse situationer.
Ordne-refleksen udgør et problem i samtaler hvor:
1. personen du taler med er i tvivl.
2. personen du taler med – ikke har bedt om dit råd.
I disse situationer vil det ofte være en bedre strategi, hvis du først lytter – og derefter spørger ind til personens egne tanker og overvejelser – inden du giver dit råd.
Ved at lytte opmærksomt, uden andre formål, end at forstå personen: hvem hun er, hvad hun tænker, og hvad hun mener, – viser du, at du respekterer og anerkender hende som et ligeværdigt menneske. Du viser samtidig personen, at du er værd at tale med.
Der findes talrige eksempler på, og undersøgelser af, hvordan tendensen til at gå for hurtigt i løsningsmode, kan have afgørende betydning for det menneske, som søger råd.
En læge fra University of Florida i USA har gennemført et studie af 112 konsultationer mellem læger og patienter. Studiet viste bl.a., at patienterne, efter at være blevet spurgt til baggrunden for deres konsultation, i gennemsnit fik 11 sekunders taletid, inden de blev afbrudt af lægen.
Ifølge lægen, som hedder Dr. Naykky Singh Ospina, kan dét at blive afbrudt så tidligt i en konsultation påvirke patienten negativt, herunder give dem en oplevelse af utryghed, ved ikke at blive lyttet til. Samtidig er der risiko for, at den hurtige afbrydelse af patienten, resulterer i at væsentlige detaljer ikke bliver fortalt til lægen.
Studiet fra USA viser, hvilke konsekvenser det kan have, når man ikke giver sig nok tid til at lytte – udelukkende med det formål at forstå, hvad patienten oplever, tænker og har brug for.
Hvis lægen ønsker at få patienten til at forandre noget i sin hverdag, er det altafgørende at han giver sig tid til at finde frem til patientens indre motivation.
Vil du udvikle din samtalemetode?
Nu sidder du måske selv og tænker – om du kunne blive endnu bedre til at lytte nærværende til et andet menneske, og blive mere skarp på, hvornår og hvordan du skal undertrykke din ordne-refleks i samtale-situationer.
Psykologerne William Miller og Stephen Rollnick, som står bag samtalemetoden: Den Motiverende Samtale, på engelsk Motivational Interviewing, eller blot MI, har udviklet denne metode, som er særdeles effektiv i mødet med et andet menneske – når emnet er personlig forandring.
MI er ikke en teknik, som skal bruges på andre. MI er en samtalemetode, og en måde at være på i samtaler, hvor du viser mere interesse for personen du taler med – end for dig selv. Det gør du, fordi du anerkender, at personen du skal tale med, er ekspert på sit eget liv og på sin egen situation. Ved at lytte, så åbner personen sig for dig, og får sat ord på sin tvivl – som er afgørende for, at personen kan ”befri” sig fra den.
Når personen oplever at kunne tale om sin tvivl, fra en position – hvor vedkommende ikke oplever at skulle forsvare sig, da har du skabt fundamentet for din vejledning.
Samtalemetoden “Den motiverende samtale” kan øge kvaliteten og effektiviteten af dine samtaler, og gøre en kæmpe forskel for alle der arbejder med rådgivning i den ene eller anden form,
Jeg har haft fornøjelsen af at hjælpe rigtigt mange mennesker, med at få øjnene op for deres “ordnerefleks” – og det er blevet min helt store passion, at få mange flere til at lære metoden: Den Motiverende Samtale.
Hvis du kunne tænke dig at lære, at tøjle din ordnerefleks, og lære hvordan du fremmer indre motivation til forandring, så kunne det være en god idé at starte her.
0 kommentarer